A BMW méltó módon ünnepli idén az M részleg 50. születésnapját, hiszen számos újdonsággal készültek. Az egyik ezek közül az M4 CSL, amely a legendás E9 3.0 CSL és az E46-os M3 CSL után mindössze a harmadik modell, amely megkapta a BMW nómenklatúrájában a legvadabb verziókat jelölő betűhármast. A mérnökök pedig olyannyira komolyan vették a dolgukat, hogy a gyáriak elmondása szerint az új M4 CSL-nél közelebb még egyetlen BMW sem állt az azonos típusra épülő versenyváltozathoz – ezalatt a GT3-as gépet értik a németek.

Ezt pedig már ránézésre sem nehéz elhinni, hiszen a hatalmas légbeömlők mellett a BMW versenyautóira emlékeztető, sárga nappali menetfények, a piros részletek és a karbon elemek is rögtön árulkodnak arról, hogy nem egy átlagos M4-essel van dolgunk. A gyáriaknak összesen 109 kilogrammot sikerült lefaragniuk az M4 Competition tömegéből, így a CSL egészen pontosan 1651 kilogrammot nyom a mérlegen.

Rögtön felismerhető az M4 CSL - galéria

Mindez olyan lépésekkel sikerült elérniük, mint a karbonból készült csomagtérajtó, tető és motorháztető, a titán kipufogók, a jóval ritkább rácsozású vesék, a karbon-kerámia fékrendszer és a kovácsolt keréktárcsák – legalábbis kívülről, hiszen az utastérben is folytatódott a fogyókúra. Egy pillanatra azonban még maradjunk a külsőnél, hiszen érdemes megemlíteni az E46 M3 CSL-re hajazó hátsó légterelőt, a nyers karbon látványos mintában láttató motorháztetőt, a fekete típusjelölések piros kiemeléseit vagy éppen az egyedi, lézertechnológiával készült hátsó fényszórókat is.

Az utastérbe bepillantva is a versenyzés világa juthat eszünkbe, köszönhetően a rengeteg karbon betétnek, a karbonból készült kagylóüléseknek – amelyek összesen 24 kilót spóroltak –, a hátsó ülések hiányának és az Alcantarával bevont, középen jelölt kormánykeréknek. A CSL feliratok természetesen belül sem maradhattak el. A kagylóülések magasságát egyébként csak a BMW tudja állítani, a háttámla dőlésszöge fix, amennyiben pedig versenypályára menne a tulaj, a fejtámla könnyen eltávolítható, hogy ne zavarja a sisakot. Azért néhány komfortot fokozó opció is maradt az autóban.

Egészen látványos lett a hátsó fényszóró - galéria

Ha mindez még nem lett volna elég, a lemezek alatt is folytatódott a spórolás, hiszen egyedi rugók és futómű alkatrészek csökkentetik 21 kilogrammal az össztömeget, és ultrakönnyű hangszigetelést is alkalmaztak a gyáriak, amivel 15 kilót tudtak spórolni. Ami a menettulajdonságokat illeti, a futóművet természetesen a lehető legnagyobb tempó elérésére szabták, így jóval feszesebb lett az autó, és 11,3 centiméteres hasmagasságával 7 milliméterrel közelebb is került az aszfalthoz, mint az M4 Competition.

Természetesen a menetstabilizáló rendszereket és a beállításokat is átszabták ezeknek megfelelően: van kifejezetten a gyors időkre szabott program, és van a driftelést támogató üzemmód is. A karbon kerámia féktárcsákon elöl fix, hatdugattyús nyergek feszülnek, hátul pedig egydugattyús úszónyergek találhatók. A pilóta még a gázpedál és a fékpedál erősségét is állíthatja. Az elöl 19, hátul pedig 20 colos keréktárcsákon Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumiabroncsok feszülnek, melyeket kifejezetten az M4 CSL-hez szabtak.

Az egyedi kagylóülésekkel is spóroltak az autó tömegén - galéria

Ami a hajtásláncot illeti: a jól ismert, háromliteres, soros hathengeres, duplaturbós egység 40 lóerővel lett erősebb a Competition verziónál, így 550 lóerőt és 649 Nm-es csúcsnyomatékot kínál. Mivel az M4 CSL csak a hátsó kerekeket hajtja – természetesen a szintén jól ismert nyolcfokozatú automata váltón keresztül –, így az összkerekes M4 Competitionnél ugyan két tizedmásodperccel lassabban tudja le a 0-100-as sprintet, ám a hátsókerekesnél ugyanennyivel gyorsabb. Ez pontosan 3,7 szekundumos 0-100-at jelent, a végsebessége pedig 307 km/h.

Az M4 CSL háromféle színben érhető el: a képeken látható szürke mellett fehérben vagy feketében lehet megvásárolni – a piros díszítések adottak. Az autóból összesen 1000 darab készül majd, így nem meglepő, hogy az M4 Competitionnél jóval drágábban, nagyjából duplaáron kínálják majd – utóbbi egyébként 31,5 milliós alapárral rendelkezik hazánkban.