Amikor a Renault elkezdte ízelítőkön mutogatni készülő hidrogénes tanulmányát, akkor mindenki azt gondolta – köztük mi is –, hogy a Toyotához hasonlóan a franciák is megpróbálják belső égésű motorral párosítva a tiszta üzemanyagot. Úgy tűnik azonban, hogy a gyáriak megtréfáltak minket, ugyanis a kissé meglepő módon Scénic Vision néven bemutatott újdonság egy különleges hibrid hajtásláncot kapott, amely nem egy belső égésű és egy elektromos erőforrást egyesít, hanem az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás villanyhajtást előnyeit próbálja egybegyúrni.

Térjünk azonban vissza egy pillanatra az új koncepció nevéhez, hiszen a Renault nemrég árulta el, hogy a Scénic hamarosan végső búcsút int a jelenlegi kínálattól. Úgy tűnik azonban, hogy a jól csengő nevet megtartanák a franciák, és bár az egyterű felépítés valóban búcsúzik, crossoverként/SUV-ként mégis maradhat majd a kínálatba. A Scénic Vision – vagy legalábbis a formái és felépítése – 2024-re ugyanis sorozatgyártású modellé érik majd.

Látványos, de nem felismerhetően Renault - galéria

A Renault egyébként úgy tűnik, hogy új formák felé kacsingat, hiszen a koncepció újragondolja a franciák jelenlegi jellegzetes, C alakot formázó nappali menetfényét – vagy mondhatni inkább elengedi, és helyette új megoldásokkal próbálkozik. Az összkép kifejezetten marcona és látványos, köszönhetően a szögletes formáknak és a sci-fikbe illő 21 colos kerekeknek is, ám – ez csak a saját, szubjektív véleményem – a jelvényt letakarva meg nem mondanám, hogy egy Renaultról van szó, ellenben több más márkára is tudnék tippelni.

Az utastér igaz koncepciós megoldásokat vonultat fel: különleges kormánnyal, a funkciógombok helyett számos kisebb kijelzővel és egy ügyesen integrált, a műszerfal tetjére szépen beillesztett hatalmas megjelenítővel operál. Ezekből nyilvánvalóan semmi nem marad majd a sorozatgyártásra, ahogyan négy helyett bizonyára majd öt ülést kapunk szériában. Érdemes azért alaposan megnézni a galériát, hiszen számos érdekes és látványos megoldást vonultat fel az autó.

Ezekből az egyedi megoldásokból szériára nem sok maradhat - galéria

Ahogyan az manapság már elvárható, a Scénic Vision 70 százalékban újrahasznosított anyagokból készül, és 95 százalékban újrahasznosítható, az utastérben bőr egyáltalán nincs, és a műanyagok 30 százaléka is természetes forrásokból származik. Erre rímel a különleges, és természetesen teljesen tiszta hajtáslánc is, amely egy egyedi hibrid rendszert vonultat fel.

Az első kerekek hajtásáról egy 218 lóerős elektromotor gondoskodik, amely a 40 kWh-s akkumulátorból nyeri az energiát. Ezekhez csatlakozik még egy hidrogén üzemanyagcellás rendszer is, amely 22 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, ám csak hatótávnövelőként van jelen. A Renault szerint ezzel egyrészt 75 százalékkal csökkentik az autó ökológiai lábnyomát – köszönhetően a jóval kisebb akkunak –, miközben a hidrogénkutak elterjedésével akár 800 kilométeres hatótávolságra is képes lehet a modell, miközben csupán a 2,5 kilogramm befogadására képes hidrogéntartályt kell mindössze 5 perc alatt utántöltenünk.

Megelepetésként ért mindenkit, hogy Scénic néven érkezett meg - galéria

Nem teljesen tiszta, hogy a rendszer pontosan hogyan is működik, de a Renault példája a 750 kilométeres Párizs-Marseille távot hozza fel, ami alatt mindössze egyszer (Lyonban) kell megállni hidrogént tankolni, mielőtt Marseilleben töltőre raknánk az autót. Ebből azonban nem derül ki, hogy a Scénic Vision képes-e kizárólag hidrogént tankolva folyamatosan közlekedni, vagy néha mindenképpen meg kell állnunk tölteni az akkumulátort is.

Ez mindenesetre nem fog álmatlan éjszakákat okozni, hiszen egy ilyen rendszer megvalósulására – már, ha valaha megvalósulna – még sok-sok évet kellene várnunk. Ehelyett a Scénic Vision 2024-ben érkező sorozatgyártású verziója valószínűleg egy tisztán elektromos, a gyáriak dedikált CMF-EV platformjára épülő crossover lesz majd.