A Toyota bemutatta az általuk egyenesen a következő időszak egyik legfontosabb európai újdonságaként emlegetett modellt. Eredetileg a tavaly márciusi Genfi Autószalonon debütált volna a Yaris Cross, de a világjárvány miatt egészen eddig kellett várnunk arra, hogy hazánkban rendelhető legyen a típus. Megérte? Ezt majd a tesztet követően eláruljuk, de kétségtelen, hogy a kis crossoverek népszerű kategóriájában erős alapértékekkel indul a márka. Most pedig az árakra is fény derül.

A Yaris alapokra épülő crossover sűrű mezőnybe érkezik. Olyan ellenfelekkel kell megküzdenie, mint a Volkswagen T-Cross (és rokonai, a Seat Arona vagy a Skoda Kamiq), a Ford Puma, a Kia StonicHyundai Kona testvérpár, a latin versenyzők közül a Citroёn C3 Aircross, a Peugeot 2008 és a Renault Captur, vagy akár a Fiat 500X, illetve a Távol-Keletről a Mazda CX-3, illetve a SsangYoong Tivoli. És ez a lista még csak nem is teljes.

Néhány centis emelést kapott a Yarishoz képest

Gyakorlatilag 25 éve, a RAV4 megjelenésével kezdődött a SUV-mánia, négy éve mutatták be a C-HR-t, és most – meglepően későn – hozták ki a kisautós technikára épített emelt járművet. A Yaris Cross a gyári kommunikáció szerint a Yaris és a RAV4 keveréke. A TNGA (Toyota New Global Architecture) padlólemezt használja a Cross verzió is: az alapjait adó Yarishoz képest 3 centivel nagyobb szabad magasságot ad, és természetesen az üléspozíción is emeltek. 4180 mm-es hosszával, 1765 mm-es szélességével, 1560 mm-es magasságával jól illeszkedik a kategóriába, a 2560 mm-es tengelytávot pedig a Yaris-tól örökölte.

Vezetési asszisztensek egész serege jár vagy választható az autóhoz, és a kényelmi, illetve praktikusságot fokozó felszereltségekből sem lesz hiány (például láblendítéssel nyitható elektromos csomagtartó, 40:20:40 arányban lehajtható ülések, csomagrögzítő szíjak, kétszintes csomagtartó könnyítheti meg az életünket).

Halad a korral az autó belseje is

Vajon lesz belőle hibrid? Egy mosolygós fejet is rajzolhattam volna a kérdőjel után – a Toyotánál ez 2020-ban nem is lehet kérdés. Negyedik generációs kombinált hajtással árusítják a Yaris Cross-ot, amitől hatékony és kulturált üzemet várhatunk. Az 1,5 literes benzinmotor háromhengeres, természetesen Atkinson-elv szerint működik, termikus hatásfoka pedig kereken 40%-os. A villanymotor 59 kW-os (tehát 80 lóerős), és lítium-ion akkumulátorból táplálkozik. A rendszerteljesítmény 116 lóerő. Jó hír a gyártónak, a vevőknek és a Föld számára is, hogy a széndioxid-kibocsátás 90 gramm alatt marad kilométerenként – legalábbis az elsőkerékhajtású kivitelnél, ami 3,5 l/100 km-es vegyes fogyasztásnak felel meg.

Az 5,99 millió forintos alapárért viszont 1,5 literes, 125 lóerős erőforrást kapunk, hatfokozatú kézi váltóval. Az alapárba belefért a 7 colos érintőképernyő okostelefon-tükrözéssel, az adaptív tempomat és még egy nagyon nagy csokor asszisztens rendszer, beleértve a sávtartót is. A hibrid felára 1,2 millió forint, amiért automata klímát is kapunk pluszban - és persze az automatát, ami a benzines esetében (CVT) 450 ezer forint. Ráadásul ez utóbbi csak a gazdagabb, Comfort szinttől elérhető (+300 e Ft), ami annyi hasznos tételt rejt, hogy mindenképpen érdemes bepipálni.

Ráadásként – a kategóriában nem megszokott módon – összkerékhajtással is elérhető az újdonság. A négykerékhajtás plusz veszteségei miatt a terepállóbb kivitel kicsit magasabb fogyasztású lesz, de esetében is kétszámjegyű marad a CO2-kibocsátás. Ezek persze a régi jó NEDC adatok, de a valóságszagú WLTP mérésen sem vall kudarcot a típus: vegyes felhasználásnál verziótól függően 4,6-5,3 l/100 km-es értékekre számíthatunk. A kizárólag a hibridhez elérhető AWD-i rendszer felára borsos egymillió forint, így itt már a Comfort szinttel együtt 8,49 millió forintos listaárral számolhatunk.

Másfél literes benzinmotor és 80 lóerós elektromos hajtás lapul a lemezek alatt

És hol van még a vége! A szívó benzinesnél viszonylag hamar, de a hibrid változatokat rengeteg opcióval tömködhetjük, túllendülve akár a 11 millió forinton is. Mindenesetre kézi váltóval 7,32 millió forint környékén van az optimum, hibridként pedig (elsőkerékhajtással) 8,52 milliónál.